Metakognitiv terapi (MKT)

En vei til økt indre ro

Metakognitiv terapi (MCT): en vei til økt indre ro

Bruker du mye tid i ditt eget hode? Opplever du at negative tanker og kverning tar overhånd og hindrer deg fra å være tilstede i livet ditt? Kan du bli sittende fast i bekymring og katastrofetanker i et forsøk på å forhindre scenarioer eller farer fra å oppstå? Kanskje prøver du å finne svar på en rekke problemer ved å analysere fortiden? I metakognitiv terapi hjelper vi deg med å få kontroll over tankene så du i større grad kan bruke tid og energi på det som betyr noe i livet ditt.


Bekymring, grubling og overtenkning er kjernesymptomer i mange psykiske lidelser. De fleste mennesker har negative tanker. Men hvorfor har ikke alle angst eller depresjon? Det er nemlig ikke den negative tanken i seg selv som er problemet, men hvordan du forholder deg til den. Det er derfor ikke et mål i seg selv at negative tanker aldri skal oppstå, men å lære å begrense tiden man bruker på disse tankene.


MCT er en terapiform som har vist seg å være svært effektiv i behandling av ulike angstlidelser og depresjon. Metakognitiv terapi vil passe for deg som ønsker å redusere tiden du bruker på bekymring eller grubling, eller dersom du ønsker å få mer kontroll over egne tanker. MCT er en aktiv terapiform som baserer seg på det som opprettholder dine symptomer her og nå. Dette innebærer at du får konkrete øvelser, verktøy og strategier for å håndtere problemene dine på en bedre måte. Det betyr også at det er en strukturert og aktiv terapiform som i stor grad baserer seg på ditt eget bidrag og erfaringer du gjør deg med de nye strategiene mellom timene.


Gjennom metakognitiv terapi vil du gradvis oppnå økt bevissthet og kontroll over tankene dine. Du vil lære å gjenkjenne og avbryte negative tankemønstre før de eskalerer og fører til ubehag, stress og vonde følelser.


Skrevet av psykolog Caroline Gulvik 


La oss hjelpe deg med å starte på veien mot økt indre ro!