Utbrenthet

Overvinn utbrenthet og gjenopprett balansen i livet ditt

Utbrenthet

Har du noen gang følt deg utslitt, overveldet og følt at du ikke har nok energi til åfullføre oppgavene dine? De fleste vil kjenne på det flere ganger i løpet av livet, men hvis det vedvarer over tid og du ikke kommer deg ut av det kan det være snakk omutbrenthet. Utbrenthet kan være forårsaket av ulike faktorer, som for mye arbeidsbelastning, personlige problemer eller langvarig stress. Uansett årsak kan utbrenthet føre til alvorlige konsekvenser, som redusert arbeidsevne og forverret mental helse.

Hva er utbrenthet?

Utbrenthet er en tilstand av fysisk og mental utmattelse som kan oppstå etterlangvarig stress. Det kan påvirke ditt daglige liv, inkludert arbeidsprestasjon, sosialeforhold og selvomsorg. Utbrenthet kan manifestere seg på forskjellige måter hos forskjellige mennesker. Noen av de vanligste tegnene på utbrenthet inkluderer:

• Redusert motivasjon og produktivitet
  • Konsentrasjonsvansker
  • Økt irritabilitet og sensitivitet
  • Fysiske symptomer som hodepine, muskelsmerter og fordøyelsesproblemer
  • Tretthet og søvnproblemer
  • Nedsatt selvfølelse og selvtillit

Hva kan gjøres med utbrenthet?

Det er flere tiltak du kan ta for å håndtere utbrenthet. Her er noen råd som kanhjelpe deg å redusere stresset og gjenopprette energi og motivasjon:

• Sørg for nok søvn og hvile
  • Reduser arbeidsbelastningen
  • Øv på avspenningsteknikker som meditasjon eller yoga
  • Finn en hobby eller aktivitet som gir deg glede og avslapning
  • Prioriter dine behov og ta vare på deg selv

Hvordan kan terapi hjelpe?

Selv om det er mange tiltak du kan gjøre på egenhånd kan terapi være en god hjelpfor mange. Terapi kan hjelpe deg med å bli bevisst på umiddelbare stressorer som kan reduseres, men også å ta tak i mer dyptgående og grunnleggende mønstre, årsaker, opplevelser og erfaringer som kan ha ført til utbrenthet. Terapi kan tilpasses dine individuelle behov og preferanser, og ulike tilnærminger kan brukes, som blant annet kognitiv atferdsterapi, emosjonsfokusert terapi og metakognitiv terapi. Hos Oslo Psykologkontor tilbyr vi erfarne terapeuter som kan hjelpe deg med å finne ut hvilken tilnærming som passer best for deg og din situasjon. Våre terapeuter har bred erfaring og kan hjelpe deg med å finne årsakene og håndtere din utbrenthet, samt forebygge tilbakefall.

Skrevet av psykolog Marie Lysne

Ta kontakt med for å starte din vei til bedre mental helse i dag.